Informace o škole

Pro veřejnost

Pro rodiče

Dokumenty a další info

Fotogalerie

z činnosti školy

Výuka

Informace pro žáky

Venkovní učebna

Projekt EU

Informace pro rodiče žáků naší školy

Základní škola Raná, okres Chrudim

Raná č. 16, 539 72

tel. 739 455 249

e-mail: skola@obecrana.cz

SAM_6550

Koho u nás najdete…

Mgr. Hana Hrníčková ředitelka – řídí celou školičku

Mgr. Jana Hladká učitelka

Netolická Lenka DiS –  vychovatelka, učitelka, ICT

Martina Stehnová – asistentka

Marie Čáslavská – uklízečka

Organizace školního roku 2024 / 2025

Do školy žáci nastupují v pondělí 2. září 2024

Podzimní prázdniny jsou v úterý 29. 10. a středa 30. 10. 2024

Vánoční prázdniny začínají v pondělí 23. 12. 2024

                                              končí v pátek 3. 1. 2025

                         vyučování začne v pondělí 6. 1. 2025

Ukončení 1. pololetí je ve čtvrtek 30. 1. 2025

          pololetní prázdniny v pátek 31. 1. 2025

Jarní prázdniny budou týden, od 3. 2. do 7. 2. 2025

Velikonoční prázdniny připadnou na čtvrtek 17. 4. 2025

Školní rok končí v pátek 27. 6. 2025

Režim dne

Škola:

– je otevřena denně od 6,45 h do 15,30 h

Ranní družina:

– od 6,45 h do 7,30 h

Odpolední družina:

– provoz od 11,30 h do 15,30 h

Vyučování:

– začátek v 7,45 h

– konec nejpozději ve 14,10 h (viz. časový rozvrh vyučovacích hodin)

– žák se po příchodu do třídy připravuje na vyučovací hodinu, po vstupu do prostor školy zbytečně neopouští třídu, při vstupu učitele nebo jiné dospělé osoby do třídy žáci pozdraví

– žák pozorně sleduje a aktivně se účastní vyučování, dbá pokynů vyučujícího, po skončení vyučování zůstávají žáci na svých místech, své věci si skládají až na pokyn vyučujícího

– v době vyučování se žáci nezdržují na chodbách, v šatnách a na sociálních zařízeních

– po ukončení vyučování odcházejí žáci společně s pedagogickým dozorem na oběd, žáci, kteří na oběd nechodí odcházejí domů

– žák plní zadané domácí úkoly

– žák se podle svých možností a schopností účastní dalších aktivit pořádaných mimo vyučování

Vyučovací hodina:

– délka trvání: 45 minut

– způsob výuky: tradiční s alternativními prvky

počet hodin v jednom sledu:           1. ročník – max. 4 vyučovací hodiny, 1x týdně 5 hodin

  1. – 5. ročník – max. 5 vyučovacích hodin, 1x týdně odpolední vyučování

 

Přestávky:

– viz. režim vyučovacích hodin a přestávek

– pobyt venku (zahrada) o velké přestávce v případě pěkného počasí, o polední přestávce v případě příznivého počasí (hřiště, zahrada, vycházka)

– kodpočinku možnost využití relaxačních koutků na koberci

Režim vyučovacích hodin a přestávek

  1. 7,45 – 8,30
  2. 8,40 – 9, 25
  3. 9,45 – 10,30
  4. 10,40 – 11,25
  5. 11,35 – 12,20
  6. 12,30 – 13,15
  7. 13,25 – 14,10

Zájmové kroužky a nepovinné předměty:

Děti mohou navštěvovat kroužek hry na zobcovou flétnu. Nabídka kroužků může být rozšířena podle zájmů žáků a personálních možností školy.

 

Na základě ustanovení § 30 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším

odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) vydávám po projednání v pedagogické radě a v radě školy

tento

 

Řád školy

 

1. Práva žáků a jejich zákonných zástupců

V souladu s ustanovením § 21 zákona č. 561/2004 Sb., mají žáci a jejich zákonní zástupci následující práva :

1.1       na vzdělávání a školské služby podle tohoto zákona,

1.2       na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání,

1.3       volit a být voleni do školské rady,

1.4       zakládat v rámci školy samosprávné orgány žáků, volit a být do nich voleni, pracovat v nich a jejich prostřednictvím se obracet na ředitele školy s tím, že ředitel školy je povinen se stanovisky a vyjádřeními těchto samosprávných orgánů zabývat,

1.5       vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí jejich vzdělávání, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost odpovídající jejich věku a stupni vývoje. Podmínkou je slušná a kulturní ústní či písemná forma.

1.6       na informace a poradenskou pomoc školy nebo školského poradenského zařízení v záležitostech týkajících se vzdělávání podle tohoto zákona,

1.7       práva uvedená v tomto odstavci 1 s výjimkou bodů 1.1  a 1.4 mají také zákonní zástupci dětí a nezletilých žáků.

 

2. Povinnosti žáků

V souladu s ustanovením § 22 zákona č. 561/2004 Sb., mají žáci následující povinnosti :

2.1       řádně docházet do školy nebo školského zařízení a řádně se vzdělávat

2.2       dodržovat školní řád a předpisy a pokyny školy a školského zařízení k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni

2.3       plnit pokyny pedagogických pracovníků škol a školských zařízení vydané v souladu s právními předpisy a školním řádem

 

3.Povinnosti zákonných zástupců žáků

Z ustanovením § 22 zákona č. 561/2004 Sb., mají zákonní zástupci dětí a nezletilých žáků následující povinnosti :

3.1       zajistit, aby dítě a žák docházel řádně do školy nebo školského zařízení,

3.2       na vyzvání ředitelky školy se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání žáka,

3.3       informovat školu a školské zařízení o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání,

3.4       dokládat důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování v souladu s podmínkami stanovenými tímto školním řádem,

3.5       oznamovat škole a školskému zařízení údaje podle § 28 odst. 2 a 3 a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost žáka, a změny v těchto údajích.

V závažných případech doložit nepřítomnost dítěte ze zdravotních důvodů potvrzením lékaře.

 

4. Chování žáka

4.1       Žák školy dodržuje pravidla slušného chování ve vztahu ke všem  pracovníkům školy i spolužákům. Dbá důsledně pokynů pedagogických pracovníků (popř. pověřených správních zaměstnanců a zaměstnanců školní jídelny), zodpovědně se připravuje na vyučování a dodržuje níže uvedená ustanovení tohoto řádu.  Žák si je vědom, že žákem zůstává i v době mimoškolní – dodržuje proto nepsané normy slušného chování a mezilidských vztahů platných v demokratické společnosti.

4.2       Žák zdraví v budově i mimo ni srozumitelným pozdravem. Všichni žáci oslovují zaměstnance školy: ,, Pane, paní s funkcí „.

4.3       Vnášení, držení, distribuce a zneužívání návykových látek je v prostorách školy a při akcích pořádaných školou přísně zakázáno. Porušení tohoto zákazu bude klasifikováno jako hrubý přestupek. V této souvislosti využije ředitelka školy všech možností daných mu příslušnými zákony včetně možnosti dát podnět k zahájení trestního stíhání osob, které se na porušení tohoto zákazu podílely. Ředitelka školy nebo jím pověřený pracovník bude informovat zákonné zástupce žáků, u nichž bylo zjištěno porušení tohoto zákazu, o zjištěních v tomto směru, a zároveň je seznámí s možnostmi odborné pomoci.

4.4       Projevy šikanování mezi žáky, tj. násilí, omezování osobní svobody, ponižování a pod., kterých by se dopouštěli jednotliví žáci nebo skupiny žáků vůči jiným žákům nebo skupinám (zejména v situacích, kdy jsou takto postiženi žáci mladší a slabší), jsou v prostorách školy a při školních akcích přísně zakázány a jsou považovány za hrubý přestupek proti řádu školy. Podle okolností ředitelka školy uváží možnost dalšího postihu žáků, kteří tento zákaz přestoupí, a bude o svých zjištěních informovat jejich zákonné zástupce.

 

5. Docházka do školy

5.1       Žák chodí do školy pravidelně a včas podle rozvrhu hodin. Docházka do školní družiny, zájmových kroužků a nepovinných předmětů je pro přihlášené žáky povinná.

5.2       Po zahájení vyučování nesmí žák bez vědomí a souhlasu učitele opustit školní budovu. Předem známá nepřítomnost musí být ohlášená rodiči nejpozději předcházející den písemně nebo telefonem. Každou neúčast při vyučování nebo ve školní družině jsou žáci povinni řádně omluvit písemnou omluvenkou od rodičů.

5.3       Žák, který musí opustit školu v průběhu vyučování, žádá o souhlas třídního učitele. Ten ho uvolňuje pouze na základě písemné žádosti zákonného zástupce.

Na jeden den uvolňuje žáka z výuky třídní učitel, žádá-li zákonný zástupce o uvolnění na 2 a více dnů, vyžádá si souhlas ředitelky školy. Žádost o uvolnění předloží rodič osobně písemnou formou.

5.4       V případě zranění či nevolnosti žáka zajistí vyučující informování rodičů a případné předání žáka, či jeho ošetření.

5.5       Žák se chová vždy slušně a ohleduplně. Nikdy se nevyjadřuje hrubě.

5.6       Žák nosí do školy školní učebnice a školní potřeby podle rozvrhu hodin a pokynů vyučujících.

5.7       Žákům není dovoleno nosit do školy větší částky peněz a cenné předměty. Pokud má žák ve škole mobilní telefon, musí jej při vyučování vypnout. Bez svolení učitele nesmí ve škole pořizovat žádné nahrávky ani videozáznamy.

5.8       Žák se v době mimo vyučování nezdržuje v prostorách školy a v přilehlých částech

areálu školy.

 

6. Zacházení s učebnicemi, školními potřebami a školním majetkem

6.1     Žák šetrně zachází se svěřenými učebnicemi,školními potřebami a školním majetkem. Každé svévolné poškození nebo zničení majetku školy, žáků, učitelů či jiných osob hradí v plném rozsahu rodiče žáka, který poškození způsobil.

6.2       Každý žák odpovídá za čistotu a pořádek svého pracovního místa a nejbližšího okolí.

6.3       Před odchodem ze třídy každý žák uklidí své pracovní místo a jeho okolí. Služba zkontroluje čistotu prostoru kolem tabule a pořádek v celé třídě.

6.4       Žákům je přísně zakázáno svévolně manipulovat s  elektrickými spotřebiči a vypínači. Z bezpečnostních důvodů se žákům zakazuje otevírání oken, sezení na okenních parapetech a radiátorech ústředního topení.

 

7. Ochrana zdraví a zdraví spolužáků v souladu s vyhláškou č. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a

studentů

7.1       Žák se při všech školních činnostech chová tak, aby neohrozil zdraví své, svých spolužáků či jiných osob.

7.2       Žák nenosí do školy předměty, kterými by mohl ohrozit zdraví své i ostatních.

7.3       Žák se řídí platnými zásadami bezpečnosti a ochrany zdraví při všech  školních                                                                   činnostech (na přezouvání používá vhodnou pevnou obuv, do hodin TV nenosí žádné šperky)

7.4       Každý úraz, poranění či nehodu, k níž dojde během vyučování ve třídě, na chodbě nebo na hřišti, hlásí žáci ihned svému vyučujícímu a následně třídnímu učiteli.

7.5       Úrazy, ke kterým došlo při společné činnosti žáků mimo školu, je třeba hlásit dospělé osobě, která žáky doprovází. Úrazy žáků ve škole v přírodě se okamžitě hlásí doprovodnému personálu, následně ředitelce školy.

    1. Škola zajistí zpracování záznamu o úraze ve stanoveném termínu.
    2. Žák plně respektuje níže uvedená pravidla vnitřního režimu školy.

 

8. Vnitřní režim školy

 

8.1 Režim dne

Škola:

– je přístupná  denně od 7,00 h do 15,30 h

– všichni žáci chodí do školy pěšky, autobusem nebo autem s rodiči

Ranní družina:

– není v provozu, pokud žáci přijdou v době mezi 7, 00 h a 7,30 h, jsou ve třídě pod dohledem asistentky pro ostatní sociální práce nebo paní ředitelky

Odpolední družina:

– provoz od 11,30 h do 15,00 h – dle rozvrhu činnosti školní družiny

Vyučování:

– začátek v 7,45 h

– konec nejpozději ve 14,10 h (viz. časový rozvrh vyučovacích hodin)

– žák se po příchodu do třídy připravuje na vyučovací hodinu, po vstupu do prostor školy zbytečně neopouští třídu, při vstupu učitele nebo jiné dospělé osoby do třídy žáci pozdraví

– žák pozorně sleduje a aktivně se účastní vyučování, dbá pokynů vyučujícího, po skončení vyučování zůstávají žáci na svých místech, své věci si skládají až na pokyn vyučujícího

– v době vyučování se žáci nezdržují na chodbách, v šatnách a na sociálních zařízeních

– po ukončení vyučování odcházejí žáci společně s pedagogickým dozorem na oběd, žáci,  kteří na oběd nechodí odcházejí domů

– žák plní zadané domácí úkoly

– žák se podle svých možností a schopností účastnídalších aktivit pořádaných mimo vyučování

Vyučovací hodina:

– délka trvání: 45 minut

– způsob výuky: tradiční s alternativními prvky

– počet hodin v jednom sledu:           1. ročník – max. 4 vyučovací hodiny, 1x týdně 5 hodin

2. – 5. ročník – max. 5 vyučovacích hodin

 

 

Přestávky:

– viz. režim vyučovacích hodin a přestávek

– pobyt venku (zahrada) o velké přestávce v případě pěkného počasí, o polední přestávce v případě příznivého počasí (hřiště, zahrada, vycházka)

– k odpočinku možnost využití relaxačních koutků na koberci

Režim vyučovacích hodin a přestávek

  1. 7,45 – 8,30
  2. 8,50 – 9, 35
  3. 9,45 – 10,30
  4. 10,40 – 11,25
  5. 11,35 – 12,20
  6. 12,30 – 13,15
  7. 13,25 – 14,10

Zájmové kroužky a nepovinné předměty:

Děti mohou navštěvovat kroužek hry na zobcovou flétnu. Nabídka kroužků může být rozšířena podle zájmů žáků a personálních možností školy.

Práce s počítačem:

– během vyučovacích hodin podle pokynu vyučujících

– o přestávkách

– během pobytu ve školní družině – dohled paní vychovatelka

Režim pracovních  a výtvarných činností:

– vyučují se společně ve třídách nebo na pozemku v areálu školy

– náplň je přizpůsobena prostředí a věku dětí

– žáci jsou poučeni o bezpečnosti a zdraví při práci

– žáci používají vlastní pracovní oděvy a dodržují zásady hygieny

 

8.2 Režim stravování včetně pitného režimu

Stravování:

– obědy jsou dováženy ze ZŠ Holetín

– výdej obědů:                        po ukončení 4. (v pondělí 5.) vyučovací hodiny

                       

– školní svačiny včetně nápojů si žáci do školy donášejí

– ve škole není možnost doplňkového občerstvení

Pitný režim:

– nápoje si žáci do školy donášejí

– ve škole se prodává školní mléko

– nápoje jsou součástí oběda s možností dopití během odpoledního pobytu ve škole

(k dispozici jsou ve školní jídelně)

 

8.3 Podmínky pohybové výchovy

Tělocvična:

– je v přízemí školy

– je vybavena základním tělocvičným nářadím a pomůckami určenými pro tělesnou výchovu žáků 1. stupně ZŠ

Hřiště:

– na zahradě školy s travnatým a antukovým povrchem bez vybavení

 

Výuka tělesné výchovy:

– 2 hodiny týdně v každém ročníku v tělocvičně nebo hřišti

– harmonogram hodiny:          – hra pro zahřátí

                                               – rozcvička

                                               – vlastní náplň hodiny

                                               – zklidnění a uvolnění

– plavání:         – probíhá 1x za 2 roky v plaveckém bazénu ve Skutči

                        – účastní se všechny děti

– tělovýchovné chvilky:          – jsou zařazovány průběžně během vyučování

– otužování:     – probíhá v rámci tělesné výchovy a pobytu venku – vhodné oblečení

                        – pravidelné větrání tříd a kontrola vhodné teploty vzduchu ve třídách

Dopravní výchova: probíhá ve všech ročnících, praktickou část žáci absolvují na dopravním hřišti v Chrudimi

Výlety do přírody: organizují se podle podmínek 2x – 4x ročně s pohybovými aktivitami a turistikou. Jsou i součástí školy v přírodě, pokud se uskuteční.

 

8.4 Pracovní podmínky

časové rozvržení učiva, sestava rozvrhu a režim dne odpovídá věku dětí

– ve škole není žádné rizikové pracoviště

– pro výuku jsou používány místnosti, které splňují  požadavky na osvětlení, vybavení, velikost, větrání, počet žáků vzhledem k ploše

– ve třídách je sledována teplota, délka vyučovací jednotky, pitný režim a vhodné oblečení dětí, pravidelné větrání zajišťují vyučující

– lavice jsou odpovídající velikosti,výška je průběžně kontrolována

– centrální lékárnička je umístěna v jídelně školy, obsah je pravidelně kontrolován a doplňován

 

9. Povinnosti pedagogických pracovníků

9.1       Všichni pedagogičtí pracovníci ve své činnosti s žáky důsledně uplatňují zásady výchovy k toleranci, vzájemnému soužití lidí různých národností, náboženství a kultur a respektování odlišností jednotlivých etnických skupin.

9.2       Všichni pedagogičtí pracovníci plně respektují výše uvedený režim školy.

9.3       Učitel je povinen důsledně dodržovat vyučovací čas, zvláště začátky vyučovacích hodin. Během vyučování učitel neopouští třídu a nenechává žáky bez dozoru. Pedagogičtí pracovníci přicházejí do školy nejpozději 15 minut před začátkem své první vyučovací hodiny.

9.4       Nemůže-li se učitel pro nemoc (či jiný závažný důvod) dostavit do školy, ohlásí tuto okolnost včas ředitelce školy, aby mohlo být zajištěno suplování.

9.5       Při akcích školy nebo výuce mimo budovu školy soustředí určený pracovník žáky ve škole a přivádí je po skončení akce opět až k budově školy. V odůvodněných případech po písemném souhlasu rodičů žáka je možný sraz a rozchod podle určení pedagoga.

9.6       Pomůcky určené k vyučování si vyučující připravuje v době volna, mimo vyučování. Je odpovědný za udržování pomůcek v dobrém stavu.

9.7       Třídní knihy mají vyučující u sebe, pravidelně je předkládají ke kontrole ředitelce školy. Třídní výkazy a katalogové listy žáků jsou uloženy v ředitelně školy.

9.8       Absenci žáků učitel sleduje a každý den řádně zapisuje. Z vyučování může být žák omluven pouze na základě písemné žádosti rodičů (stačí v žákovské knížce) předložené předem, případně telefonicky.

9.9       Učitel nese odpovědnost za čistotu, pořádek a úpravu třídy při hodině. Jakékoli zjištěné závady na zařízení hlásí školnici nebo přímo ředitelce. Nezapomíná na větrání třídy. Plně zodpovídá za stav třídy po ukončení hodiny.

9.10     Osobní konzultace s rodiči je vhodné vést v předem dohodnutém termínu mimo vyučování. Při řešení problémů je dobré přizvat dalšího kolegu.

9.11     Úrazy žáků se zapisují do knihy úrazů uložené v kanceláři školy. Zápis provádí vyučující příslušného předmětu nebo dozírající učitel. Při lékařském ošetření žáka vyplní vyučující záznam o školním úrazu.

9.12     Všichni vyučující se pravidelně zúčastňují pedagogických rad, pracovních porad školy, třídních schůzek a konzultačních hodin s rodiči.

9.13     Ve všech prostorách školy platí zákaz konzumace alkoholických nápojů a kouření. Jakákoli výjimka z ustanovení tohoto článku je výhradně v pravomoci ředitelky školy.

9.14     Prostory, kam nemají žáci přístup, zůstávají trvale uzavřeny.

9.15     Všichni zaměstnanci školy pověření výchovnou činností jsou povinni vyžadovat dodržování řádu školy od všech žáků, i když sami nemají dozor.

 

10. Dozor nad žáky

10.1     Dozor nad žáky před vyučováním koná asistentka pro ostatní sociální práci a paní ředitelka. O všech přestávkách mají dozor vyučující podle rozpisu vyvěšeného na chodbě.

10.2     Potřebuje-li učitel z hygienických důvodů opustit třídu, požádá o dohled nad žáky svého kolegu.

10.3     Vychovatelka ŠD přebírá žáky přihlášené do školní družiny po skončení vyučování.

10.4     Dozory ve školní jídelně jsou vyvěšeny v jídelně školy.

10.5     V případě zájmových aktivit přebírá zodpovědnost za žáky vedoucí kroužků. Je povinen zabezpečit náležité poučení žáků s ohledem na jejich bezpečnost a zdraví a zajistit nad nimi řádný dohled po celou dobu trvání kroužku.

 

11. Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků jsou přílohou školního řádu

Vnitřní řád školní družiny

 

  1. Činnost ŠD

1.1 ŠD realizuje výchovně vzdělávací činnost mimo vyučování formou odpočinkových, rekreačních a zájmových činností a umožňuje žákům přípravu na vyučování

1.2 ŠD vykonává činnost ve dnech školního vyučování a o školních prázdninách. O provozu ŠD v době prázdnin nebo mimořádného volna rozhoduje ředitel školy.

 

  1. Provoz školní družiny

2.1. Počet oddělení: 1

2.2. Provozní doba ŠD: PO – PÁ 7:00 – 7:30, 11:30 -15:00

2.3. Oddělení ŠD se naplňuje nejvýše do počtu 25 žáků.

2.4. Vyučovací jednotka ve výchovně vzdělávací práci ŠD je 60 minut.

2.5. Místnost ŠD je umístěna v 1. patře školy.

2.6. Výchovně vzdělávací práce a další činnosti ve ŠD probíhají podle rozvrhu činností a režimu, který schvaluje ředitel školy.

2.7. K činnosti ŠD po dohodě s vedením školy využívá tělocvičnu, školní zahradu a volné učebny.

2.8. Nepřítomnost žáka ve ŠD je omluvena nepřítomností žáka ve škole.

2.9. Odhlášení ze stravování v případě nepřítomnosti žáka provádí rodiče sami.

2.10. Uvolnění žáka ze ŠD je jen na základě písemného sdělení zákonného zástupce, která musí obsahovat datum, čas odchodu a podpis.

2.11. Za přechod žáků do ŠD po vyučování zodpovídá vyučující, hlásí nepřítomné žáky a případně zdravotní problémy žáků.

2.12. Při nevyzvednutí žáka zákonným zástupcem ze ŠD do konce stanovené provozní doby zajistí vychovatelka jeho bezpečný odchod domů.

2.13. V rámci pitného režimu se mohou žáci dle vlastní potřeby napít.

 

2.14. Režim školní družiny

                                         7:00 hod. –   7:30 hod.

scházení žáků, hry, četba, povídání, kreslení dle zájmu

                                       11:30 hod. – 13:00 hod.

oběd, osobní hygiena, volná činnost, odpočinková činnost /besedy, četba, vyprávění, tematické rozhovory/,

                                        13.00 hod. – 14:30 hod

společná zájmová činnost  – aktivity z oblasti estetické, pracovně technické, sportovní a turistické, přírodovědné

                                        14.30 – 15:00 hod

 příprava na vyučování formou kvízů, soutěží, křížovek apod.,

 úklid osobních věcí, postupný odchod dětí domů – kontrola v šatně, úklid herny

Práva a povinnosti žáků a jejich zákonných zástupců a pravidla o vzájemných vztazích s pedagogickými pracovníky

 

  1. Přihlašování, odhlašování žáka

3.1. Žáka do ŠD přihlašuje zákonný zástupce předáním řádně vyplněného zápisního lístku s uvedením rozsahu docházky a způsobu odchodu – přihlášky eviduje vychovatelka.

3.2. O přijetí žáka do ŠD rozhoduje ředitel školy na základě vyplněných náležitostí v písemné přihlášce (zápisním lístku)

 3.3. Činností ŠD se mohou zúčastňovat i žáci nezařazeni do družiny, pokud se v nich neúčastní plný počet zařazených žáků stanovený pro oddělení

3.4. Doba pobytu ve školní družině se řídí údaji na zápisním lístku. Odhlášení žáka z docházky ŠD oznámí rodiče písemnou formou vychovatelce.

3.5. O vyloučení docházky do ŠD rozhodně ředitel školy na základě návrhu vychovatelky a po projednání v pedagogické radě. Rozhodnutí o vyloučení ze ŠD sdělí ředitel školy rodičům žáka písemně s patřičným zdůvodněním.

 

  1. Práva a povinnosti zákonných zástupců

4.1. Zákonný zástupce žáka má právo se informovat na chování svého dítěte u vychovatelky.

4.2. Zákonný zástupce žáka má právo vznášet připomínky a podněty k práci školní družiny u vychovatelky nebo u ředitelky školy.

 4.3. Zákonný zástupce má povinnost informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích žáka nebo jiných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh zájmového vzdělávání.

 

  1. Práva žáků

5.1. Účastnit se všech akcí zajišťovaných ŠD.

5.2. Vyjádřit svůj názor takovou formou, která neodporuje zásadám slušnosti.

5.3. Na odpočinek, hru a oddechové činnosti odpovídající jejich věku.

5.4. Na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví.

5.5. Na ochranu před jakoukoli formou diskriminace a násilí, proti zásahům do soukromého života a poškozování pověsti a cti.

5.6. Být seznámeni se všemi směrnicemi týkajícími se jejich pobytu a činnosti ve ŠD.

 

  1. Povinnosti žáků

6.1. Žáci se řídí pokyny vychovatelky ŠD, pravidly vnitřního řádu ŠD, předpisy a pokyny školy k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni.

6.2. Chodit do ŠD podle zápisového lístku, účastnit se činností ŠD. Bez vědomí vychovatelky neopouštět oddělení ŠD.

6.3. Své chování a jednání ve ŠD a na akcích pořádaných ŠD usměrňovat tak, aby nesnižovali důstojnost svou, svých spolužáků, zaměstnanců školy a lidí se kterými přijdou do styku.

6.4. Ztrátu věcí či záměnu nahlásit ihned vychovatelce.

6.5. Ke hrám, hračkám, knihám a dalším pomůckám se chovat ohleduplně a šetrně, prostory ŠD udržovat v čistotě a pořádku.

6.6. Přezouvat se a přezůvky udržovat ve stavu, který neohrožuje jejich zdraví.

6.7. Pokud žák soustavně narušuje činnosti ŠD, opakovaně porušuje Vnitřní řád.

6.8.  Dodržovat pravidla slušného chování.

Ve škole i na veřejnosti se chovat tak, aby svým jednáním nepoškozovali jméno svých rodičů ani jméno školy.  Chování žáků, rodičů a pracovníků školy jsou výsledkem vzájemné dohody. Všichni usilují o dodržování základních společenských pravidel:

Vstoupil jsi – pozdrav

Odcházíš – rozluč se

Chceš-li – řekni prosím

Dostaneš-li – řekni děkuji

Používej i ostatní „kouzelná“ slova, která k sobě lidi přibližují

Neskákej nikomu do řeči, každý má právo vyjádřit svůj názor

Nikomu neubližuj – jen slaboši a zbabělci si musí dokazovat svoji sílu

Nenič – každá věc, která Ti posloužila, poslouží i druhým

Netrap se – všechny dveře jsou zde otevřené, proto se přijď rozdělit o každou bolest i radost

Mluv pravdu – lež a pomluva mezi slušné lidi nepatří

Važ si sám sebe i druhých – v životě je důležité znát cenu svou i druhých

Nečiň jiným to, co nechceš, aby bylo činěno tobě

Neboj se překonávat překážky, neboj se neúspěchu                  

                                            

 

  1. Bezpečnost a ochrana zdraví žáků ŠD

7.1 ŠD zajišťuje bezpečnost fyzickou, sociální a emocionální. Podporuje dobré vztahy mezi žáky, zaměstnanci, rodiči a širokou veřejností.

7.2. Bezpečnost a ochranu zdraví žáků při činnostech zajišťuje vychovatelka nebo její zastupující.

7.3. Veškeré zjištěné nedostatky vychovatelka okamžitě nahlásí vedení školy.

7.4. Při úrazu žáka zváží vychovatelka situaci – ošetří sama, zavolá rodiče nebo zajistí lékařskou pomoc.

7.5. Žák je povinen okamžitě hlásit vychovatelce každé zranění při činnostech.

7.6. Bezpečnost ve všech prostorách využívaných ŠD je zajištěna Školním řádem, Vnitřním řádem ŠD a specializovaných učeben. S řády jsou žáci i zákonní zástupci seznámeni na začátku školního roku a dle potřeby jsou připomínány celý rok.

 

 

 

  1. Zacházení s majetkem ŠD.

Ke hrám, hračkám, knihám, pomůckám a celému zařízení, které je využíváno při činnostech ŠD, se žáci chovají šetrně a ohleduplně. Úmyslné poškození nebo zničení nahradí nebo opraví rodiče na vlastní náklady.

 

V Rané dne 30. 8. 2020                                              Mgr.  Hana Hrníčková, ředitelka školy

Učební plán

 

Vzdělávací oblast

Vzdělávací obor

Vyučovací předmět

 

1. Jazyk a jazyková komunikace

 

Český jazyk a literatura Český jazyk

 

Cizí jazyk Anglický jazyk
2. Matematika a její aplikace Matematika a její aplikace Matematika
3. Informační a komunikační technologie Informační a komunikační technologie Informatika
4. Člověk a jeho svět Člověk a jeho svět Prvouka
Přírodověda
Vlastivěda
5. Umění a kultura Hudební výchova

 

Hudební výchova
Výtvarná výchova Výtvarná výchova
6. Člověk a zdraví Tělesná výchova Tělesná výchova
7. Člověk a svět práce  Člověk a svět práce Pracovní činnosti

 

 

  1. ročník 2. ročník 3. ročník 4. ročník 5. ročník Celkem předměty Z toho DČD
Český jazyk      9       9      7      7      7          39       35+4
Matematika      5       5      5      5      5          25       20+5
Anglický jazyk      –       –      3      3      3            9       
Prvouka      2       2                3      –      –            7      

       12+3

     

Přírodověda      –       –      –      2      2            4
Vlastivěda      –       –      –      2      2            4
Výtvarná výchova      1       1      1      2      2            7  
Hudební výchova      1       1      1      1      1            5  
Tělesná výchova      2       2      2      2      2          10  
Pracovní činnosti      1       1      1      1      1            5  
Informatika      –       –      1      1      1            3        1+2
Celková dotace      21      21    24     26     26        118        14

 

Poznámky k učebnímu plánu

         Základní vyučovací jednotkou je vyučovací hodina v délce 45 minut, ale vyučující si může její délku upravit podle obsahu a potřeb žáků. Někdy v rámci projektů může výuka probíhat i mimo školu. Pokud se učitelé ve třídě nestřídají, mohou hodiny podle potřeby slučovat, stejně jako při integraci předmětů nebo při projektech, ale musí dodržet časovou dotaci jednotlivých předmětů v týdnu a zásady hygieny školní práce.

            U nás ve škole klademe důraz na Český jazyk, Matematiku a její aplikace, Informatiku a oblast Člověk a jeho svět. Tyto vzdělávací oblasti v rozvrhu posilujeme z disponibilní dotace hodin. Ostatní předměty do výše uvedených prolínají.

            Průřezová témata průběžně přirozeně prolínají všemi vyučujícími předměty a jejich konkretizace je uvedena v jednotlivých tabulkách daných předmětů.

Charakteristika ŠVP

 

Motto:            „Chcete-li dobře vzdělávat, pamatujte na tré věcí: hlava, ruce, srdce. Toť ustavičná přirozená metoda. Dívati se na vše, čemu se máme učiti; pokoušeti se o všechno, co máme činiti; všeho, čeho máme užíti, použíti k závaznému užitku.“

  1. A. Komenský

 

            Cílem našeho vzdělávacího programu je především zaměření na osobnost každého žáka, jeho schopnosti i individuální potřeby. Ve škole chceme vytvořit pro žáky takové zázemí, které bude podněcovat jejich touhu získávat nové poznatky, rozvíjet tvořivost a umocňovat radost z každého úspěchu. Chtěli bychom každého jednotlivce co nejlépe připravit na další život, ve kterém bude zažívat úspěchy i překonávat mnoho překážek.

 

1) Učíme se hlavou

            Během vzdělávání se každý jedinec neustále vyvíjí, získává nové poznatky a zároveň poznává sám sebe a svoje postavení ve společnosti ostatních lidí. O všem přemýšlí, a tím si vytváří svůj vlastní názor. My jeho názor respektujeme, ale zároveň jej vedeme k odpovědnosti za svoje chování i výsledky učení. Všechno nové se musí žák naučit i svým vlastním přičiněním. To znamená, že není pouze pasivním příjemcem informací, ale ovšem novém přemýšlí, hovoří s ostatními a objevuje možná řešení. Každý tak má možnost zažít roli objevitele, což ho motivuje k dalšímu vzdělávání.

 

2) Učíme se rukama

            Cestu za vzděláním se snažíme obohacovat co nejvíce praktickými činnostmi. Proto volíme takové metody a formy práce, které děti motivují k vlastní aktivitě a praktickému hledání nejvhodnějšího řešení problému. Ve výuce často využíváme názor, prvky činnostního učení a omezujeme mechanické učení.

 

3) Učíme se srdcem

            Žáky vedeme k citlivému vnímání svého okolí. Malotřídní škola, ve které se všichni dobře znají nám dává dostatek příležitostí a podnětů k vytváření hezkých mezilidských vztahů.   Učíme žáky vzájemně si poradit, pomoci a vyjádřit slušně svůj odlišný názor, případně přiznat chybu a omluvit se. Vytvářet pohodové a přátelské prostředí je pro učení velice důležité.

            Chceme, aby naše škola byla živá, stále se proměňující, moderní, ale zároveň navazující na historii a místní tradice.

Vzdělávání je cesta neustálého vývoje, po které jdou žáci a učitelé společně. Učitelé žáky provázejí, vhodně motivují, a tím probouzejí jejich touhu po nových poznatcích. Žáci se podle svých schopností a možností do učení aktivně zapojují.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Výchovné a vzdělávací strategie

  1. Strategie směřující ke kompetenci k učení
  • zařazujeme do výuky problémové vyučování
  • na začátku vyučovací jednotky vždy společně s žáky vyvodíme cíl, na konci

vyučovací jednotky společně zhodnotíme jeho dosažení

  • využíváme sebekontrolu a sebehodnocení žáků
  • zadáváme žákům samostatné práce vyžadující aplikaci teoretických poznatků
  • umožňujeme žákům ve vhodných případech realizovat vlastní nápady a náměty
  1. Strategie směřující ke kompetenci k řešení problémů
  • vytváříme pro žáky praktické problémové úlohy a situace, při nichž je nutné řešit praktické problémy
  • nabízíme žákům k řešení úkoly, které vyžadují propojení znalostí z více vyučovacích předmětů i využití praktických dovedností z různých oblastí lidské činnosti, a tudíž i více přístupů k vyřešení
  • žákům není bráněno při vlastní volbě pořadí vypracování úkolů
  • ve škole i při mimoškolních akcích průběžně monitorujeme, jak žáci řešení problémů prakticky zvládají

III. Strategie směřující ke kompetenci komunikativní

  • klademe důraz na týmovou práci a kooperativní vyučování
  • umožňujeme žákům prezentovat vlastní názory v komunitním kruhu
  • využíváme metody obsahující prvky prezentace výsledků
  • vytváříme dostatečný prostoru pro vyjadřování žáků při problémovém vyučování, v komunitních kruzích
  • žáci mají možnost samostatné ústní i písemné prezentace (samostatná práce, projekty, referáty, řízené diskuse, komunitní kruh)
  • zařazujeme využívání informačních technologií pro získávání informací i tvorbu

výstupů (časopis, webová stránka, prezentace, atd. )

  • uplatňujeme ve výuce brainstorming, hraní rolí
  • využíváme prožitkové vyučování
  • zařazujeme činnosti umožňující komunikaci s různými věkovými skupinami žáků i s dospělou populací (spolupráce a společné akce starší – mladší, akce pro rodiče a veřejnost)
  1. Strategie směřující ke kompetenci sociální a personální
  • na tvorbě pravidel ve třídách se podílejí sami žáci
  • důsledně vyžadujeme dodržování společně dohodnutých pravidel chování, na jejichž formulaci se žáci sami podíleli
  • volíme formy práce, které pojímají různorodý kolektiv třídy jako mozaiku

vzájemně se doplňujících kvalit, umožňující vzájemnou inspiraci a učení s cílem dosahování osobního maxima každého člena třídního kolektivu

  •   od prvního ročníku zařazujeme do výuky práci v týmu, zdůrazňujeme pravidla kvalitní spolupráce a nutnost vzájemné pomoci
  •   vyžadujeme od žáků (zpočátku s pomocí učitelů, později samostatně) rozdělení rolí ve skupině, vytvoření pravidel pro práci v týmu, převzetí zodpovědnosti za splnění úkolu (dvojice, skupiny, třída, škola)
  •   využíváme komunitního kruhu, řízené diskuse, prezentace názorů žáků
  •   žákům je poskytována možnost, dle svého uvážení projevit své pocity a nálady
  •   výuku orientujeme na konkrétní příklady z každodenního života (simulace, hraní rolí) – využíváno je prožitkové vyučování
  •   ve výuce jsou využívány hry
  •   v rámci spolupráce s různými věkovými skupinami organizujeme společné akce starší  žáci – mladší žáci, akce pro rodiče a veřejnost
  1. Strategie směřující ke kompetenci občanské
  •   k prezentaci vlastních názorů žáků využíváme komunitní kruh
  •   ve výuce je používána metoda hraní rolí pro přiblížení různých životních situací a jejich řešení, využíváme prožitkové vyučování
  •   zadáváme žákům konkrétní příklady z každodenního běžného života
  •   na konkrétních modelových příkladech demonstrujeme pozitivní a negativní projevy chování lidí
  •   nabízíme žákům vhodné pozitivní aktivity (kulturní, sportovní, rekreační apod.) jako protipól nežádoucím sociálně patologickým jevům
  1. Strategie směřující ke kompetenci pracovní
  •   umožňujeme žákům podílet se na organizování akcí mimo vyučování, přípravě akcí pro mladší spolužáky i pro rodiče
  •   umožňujeme žákům podílet se na tvorbě pomůcek do výuky, prezentovat výsledky vlastní práce žákům mladších ročníků (spolupráce mladších žáků se staršími)
  •   zapojujeme žáky do přípravy školních projektů

 

Činnostní učení

         Činnostní učení aneb Tvořivá školy vychází ze zásad J. A. Komenského a navazuje na úspěšnou práci učitelů první republiky. Toto učení vychází z běžných životních zkušeností žáka, kde si na základě vlastního objevování, manipulací se skutečnými předměty, modely, náčrty či diagramy poměrně rychle a hlavně trvale osvojí dovednosti a vědomosti. Úkoly odrážejí běžné životní situace. Učivo se probírá tak dlouho, až je řádně pochopeno. Umožňuje učiteli průběžnou kontrolu všech žáků, ale také poskytuje neustálou zpětnou vazbu žákovi. Ta je důležitým předpokladem toho, že se bude v rámci svých možností a schopností posouvat v učení stále dopředu. Při činnostním učení se využívá všech běžných forem vyučování – skupinové, frontální i individuální. Děti samy objevují a mají radost z úspěšné práce.

Činnostní učení využíváme převážně v hodinách matematiky a anglického jazyka.

 

Projektové vyučování

            Projektové vyučování je metoda, která vede k řešení praktických úkolů a k rozvoji vědomostí, dovedností a postupů nejširšího spektra. Realizováním výchovně – vzdělávacích projektů navíc podporujeme globální pohled dítěte na svět a tedy na integraci učiva.

            Ve škole plánujeme a realizujeme projekty různého charakteru i rozsahu v rámci jednotlivých tříd i celé školy. Veškerá činnost se soustřeďuje kolem jednoho tématu. Projektové vyučování je tvořivější, bývá živější a rušnější než tradiční výuka.

            Nejprve celý projekt připravujeme: určíme téma, stanovme cíle, promyslíme vazby na konkrétní učivo, organizaci práce a potřebu pomůcek. Realizací projektu je vlastní práce dětí. Na závěr je důležité zhodnocení celého projektu, případně seznámení rodičů a veřejnosti s výsledky prostřednictvím nástěnky ve škole.

            Práce na projektu rozvíjí fantazii i tvořivost dětí, podporuje jejich samostatnost, spolupráci a vzájemnou komunikaci, protože hlavní metodou při práci na projektech bývá skupinová práce.

 

 

Charakteristika školní družiny

 

Školní družina je umístěna v 1. patře šk. budovy. Má vlastní prostory s možností využití zahrady a všech prostor v budově ZŠ.

Školní družinu navštěvují děti od 1. do 5. ročníku. ŠD se naplňuje do počtu maximálně 25 dětí. Přednost mají žáci nižších ročníků a žáci zaměstnaných rodičů. Školní družina je vybavena hračkami a pomůckami pro činnost. Fond her a pomůcek je dle potřeby obnovován.

Provoz ŠD je zahájen a ukončen shodně s organizací školního roku v základní škole.

 

 

 

 

Cíle školní družiny

 

Vychovávat k smysluplnému využívání volného času a vybavovat žáky dostatkem námětů pro jeho naplňování.

Rozvoj dítěte v jeho učení a poznání.

Osvojování základů hodnot ve společnosti.

Získávání osobní samostatnosti a schopnosti se projevovat jako samostatná osobnost působící na své okolí.

Získání a uplatňování znalostí o životním prostředí a jeho ochraně

 

Vzdělávací obsah

Obsah ŠVP  je rozdělen do pěti hlavních částí:      

My a zdraví

My a svět práce

My a společnost

My a umění, kultura

My a příroda

Program je zaměřen na rekreaci a odpočinek po vyučování, sportovní vyžití, osobní výchovu, problematiku zdraví a ochrany přírody, na rozvoj různých pracovních a výtvarných dovedností a přípravu na vyučování.

 

 

 

 

 

 

My a zdraví

 

 

OČEKÁVÁNÉ VÝSTUPY NÁPLŇ ČINNOST PŘÍKLADY
Dodržuje základní hygienické návyky. Zná základy správné životosprávy. Získává poučení o prevenci chorob, o odpovědnosti za své zdraví. Péče o zdraví, získává poučení o zdraví a nemocech. Zdravá výživa. Hygiena těla, otužování. Mytí rukou před jídlem, po použití WC. Ochrana zdraví – výživa, vitamíny, odpočinek, spánek, pitný režim.
Rozvíjí tělesnou zdatnost a smysl pro hru „Fair play“.

Učí se aktivnímu odpočinku

Míčové hry, závodivé hry, soutěže. Dodržování pravidel a čestnost při hře. Závodivé soutěže družstev, vybíjená. Pravidelný pobyt na hřišti a v tělocvičně. Hry dle volby dětí.
Pojmenuje části lidského těla. Seznamujeme se s ochrannými pomůckami. Používá učivo z prvouky. Knihy, encyklopedie, naučné filmy.

Helmy, chrániče…

Zná a dodržuje základní pravidla pro chodce a cyklistu. Rozlišuje důležité dopravní značky, dopravní prostředky. Zná důležitá telefonní čísla. Osobní nebezpečí chodce a cyklisty. Předchází úrazům. Dopravní hřiště – improvizované, vycházky, besedy, praktické ukázky – nácvik jednoduchého ošetření poranění, vyhledání pomoci – hra s nácvikem telefonického volání na tísňové linky.
Učí se relaxovat.

 Ví, co jsou návykové látky.

Rekreační činnosti.

Cigarety, alkohol, drogy, hrací automaty a jiné.

Vybírá si činnosti podle svého zájmu a dispozic. Rozhovory, besedy, vlastní zkušenost

 

 

 

 

 

My a svět práce

 

 

OČEKÁVÁNÉ VÝSTUPY NÁPLŇ ČINNOST PŘÍKLADY
Učí se pravidelně plnit své povinnosti. Dodržování pravidel a režimu ve šk. družině  Vracet hračky na své místo, udržovat pořádek, hlásit každé opuštění družiny, dodržovat klidový a aktivní režim.
Orientuje se v místě svého bydliště. Poznávání různých služeb ve městě. Vycházky, obrázky, mapy, návštěvy institucí. Prolíná všemi činnostmi.
Umí užívat technické přístroje běžně užívané v denním životě. Počítače, televize, videorekordéry, mobilní telefony. Vysvětlení jejich používání, ale i možné nebezpečí při práci s nimi.     .
Rozlišuje předměty denní potřeby, ví k čemu slouží a pozná jejich význam. Věci kolem nás. Soutěže, kvízy, hry, vycházky
Umí zvládat základní sebeobslužné činnosti. Stolování, oblékání. Rozhovory, soutěže, praktické ukázky.
Dodržuje základní hygienické návyky při práci.. Péče o zdraví, zdravá výživa. Besedy, časopisy, encyklopedie.
Váží si práce druhých – zachází šetrně s vlastními i cizími věcmi. Zná hodnotu peněz. Vrací vypůjčené věci nezničené. Nákupy. Půjčování knih ve školní knihovně, hračky, pomůcky.

 

 

 

My a společnost

 

OČEKÁVÁNÉ VÝSTUPY NÁPLŇ ČINNOST PŘÍKLADY
Znát cestu do školy a zpět, jméno učitelky, ředitele školy, vychovatelky Škola Cvičení smyslového vnímání, tematické vycházky, rozhovory, besedy
Umět vyprávět o své rodině, svém domově. Znát vztahy mezi rodinnými příslušníky. Kolektivní hry, domov, rodina Pomoc při práci doma. Rozhovory o rozdělení rolí a povinností v rodině
Osvojuje si návyky vzájemného soužití s ostatními dětmi i dospělímy Chování ve ŠD, jídelně, šatně. Starší chrání mladší. Sdělit a získat informace, Návštěva mateřské školy, Dbát na dodržování pravidel při hrách.

Modelové situace

   Zná základní návyky a       normy společenského chování. Kontakty s dětmi, dospělými. Komunikace. Rozhovory. Dbát na zdvořilost, toleranci. Kouzelná slovíčka.
Učí se samostatnosti a správnému vystupování na veřejnosti. Umí telefonovat, nakupovat. Hry, návštěvy v obchodě, praktické ukázky ve skupinách – chování v dopravních prostředcích, apod.
   Dokáže pomoci druhým. Zná důležitá telefonní čísla. Rozhovory, besedy, skupinová práce
   Uvědomuje si nebezpečí.      Dokáže se bránit projevům násilí ponižování. Kontakty s dospělými. Prevence šikany. Modelové situace – neodcházet s cizím člověkem, nic si od něj nebrat. Rozhovory, pořady v televizi.

 

 

 

My a umění, kultura

 

 

OČEKÁVÁNÉ VÝSTUPY   NÁPLŇ ČINNOST PŘÍKLADY
Vyjádření svého vnímání, cítění, poznávání, rozvíjení fantazie a představivost. Modelování, kreslení, matování, tvarování papíru, stříhání. Ilustrace knih. Různé výtvarné techniky – malba, kresba – vnímání velikosti, koláž, výtvarné zpracování přírodních materiálů – nalepování, dotváření, tiskání. Návštěva školní knihovny.
Vytváření pozitivního vztahu k uměleckým dílům. Výstavy, divadelní představení. Městské muzeum v Hlinsku, divadlo.
Zdokonaluje správnou výslovnost a vyjadřovací schopnosti. Společná četba, pohádky podle obrázků, jazykolamy, volné vyprávění zážitků.  Divadelní představení pro děti, dramatizace pohádek, tematické hry.
Probouzí v sobě zájem o hudbu a smysl pro rytmus. Zpívání písniček, diskotéka. Poslech, vánoční diskotéka, tanec při hudbě.
Má estetické cítění a smysl pro pořádek. Péče o čistotu a pořádek v prostorách školní družiny, výzdoba v oddělení, na chodbách, v šatně. Kontrola úklidu, obměna nástěnek dětskými pracemi.
Poznávat jiné kultury. Výstavy, knihy, filmy. Rozhovory o spolužácích jiné barvy pleti.

 

 

 

My a příroda

 

 

OČEKÁVÁNÉ VÝSTUPY NÁPLŇ ČINNOST PŘÍKLADY
Orientace v čase. Vyjmenuje dny v týdnu. Zná čtvero ročních období. Umí je charakterizovat. Orientace v čase a časový řád. Sledovat změny počasí. Poznávat rostliny, stromy, keře. Pozorovat přírodní jevy, práci na poli, zahradě, poznávat a plodiny umět je pojmenovat. Rozhovory s dětmi, vypravování, vycházky, práce s knihami o přírodě, didaktické hry s přírodními motivy, výtvarné zpracování.
Chrání přírodu živou i neživou a životní prostředí. Vycházky do přírody, sběr druhotných surovin, přírodnin. Péče o květiny ve třídě, ukázky druhů rostlin a zvířat, „Nakrmte Hliníkožrouta“, sběr kaštanů, krmení zvěře
Poznávání zákonitosti přírody. Vývoj rostliny, mláděte. Sledovat změny počasí. Práce na zahradě, tématické vycházky, práce s atlasem, přístroje na sledování počasí.
Orientace v přírodě, určování světových stran. Práce s mapou, kompasem. Vycházky, pozorování krajiny, orientace v místě bydliště.
Objevuje přírodu prostřednictvím médií. Přírodovědné filmy, televizní vysílání, výstavy, knihy, lidové pranostiky, přísloví. Sledování pořadů v televizi, videokazet, půjčování knih o přírodě ze školní knihovny, přibližování si lidových tradic- Vánoce, Velikonoce.

 

 

Výchovné a vzdělávací strategie – Klíčové kompetence

 

 

Kompetence trávení volného času

vedeme žáky k tomu, aby smysluplně trávili volný čas

uměli si vybrat zájmové činnosti podle svých dispozic

uměli odmítnout nevhodné nabídky pro trávení volného času

 

Kompetence k učení

vedeme žáky k tomu, aby získané schopnosti dokázali uplatnit v praktických situacích

aby započatou práci dokončili

učíme je klást otázky a hledat na ně odpověď

rozvíjíme u nich schopnost správného sebehodnocení

 

Kompetence k řešení problémů

vedeme žáky k logickému myšlení a řešení problémů

učíme je definovat problém

vedeme je k hledání řešení

rozlišovat správná a chybná řešení, vyhýbání se problémům nevede k cíli

 

Kompetence komunikativní

učíme žáky ovládat řeč

vedeme je ke komunikaci s vrstevníky i dospělými, aby uměli naslouchat druhým

aby své myšlenky, otázky a odpovědi vyjadřovali vhodně formulovanými větami

 

 

Kompetence sociální a interpersonální

vedeme žáky ke spolupráci

aby dokázali samostatně rozhodovat o svých činnostech, odhadovat možná rizika svých nápadů, uvědomovat si, že za ně odpovídají a nesou důsledky

rozpoznat vhodné a nevhodné chování

rozvíjet schopnost vnímat nespravedlnost, agresivitu, šikanu a umět se jim bránit

 

Kompetence občanské

učíme žáky organizovat, plánovat, řídit a hodnotit

odpovědně plnit své povinnosti

dbát na zdraví své i druhých

chápat souvislosti s problémy ve světě (ekologie, náboženství)

Podmínky provozu ŠD

Prostorové a materiální:

Vstupní prostoty, šatnu a sociální zařízení má ŠD společné se ZŠ.

Prostory pro školní družinu máme vybaveny vhodným nábytkem z hlediska bezpečnosti a zdravotní nezávadnosti. Rozloha učeben odpovídá příslušné normě na počet dětí.

Pomůcky, náčiní a hračky jsou uloženy na místě dostupném pro děti a ty jsou poučeny o jejich vhodném a bezpečném používání.

Pro činnost ŠD využíváme také zahradu, tělocvičnu i obě třídy k Vv a PC., šk.jídelnu.

Hygienické:

Stravování je zajištěno ve školní jídelně – obědy, pitný režim.

 WC, umývárny a šatny jsou společné se školou.

Prostředky první pomoci jsou dostupné a viditelně označené. Veškeré prostory, které ŠD využívá, splňují hygienické normy dle příslušných předpisů.

 

Psychosociální:

Dětem je vytvářeno příznivé prostředí, které je založeno na otevřeném partnerství a příznivém sociálním klimatu. Je kladen důraz na pozitivní motivaci a hodnocení dětí dle jejich možností a schopností. Denní řád umožňuje reagovat na aktuální potřeby dětí.

Děti jsou informovány o pravidlech uvnitř kolektivu i mimo něj.

Jsou jim vysvětleny pojmy – šikana, psychické a fyzické týrání, agresivita a vedeme je k obraně a ochraně své osoby bez nutnosti ublížit druhému.

 

Rizika:

Mnoho činností ve školní družině je založeno na pohybu. To v sobě nese zvýšenou možnost úrazů. Eliminujeme je dodržováním bezpečnosti při hrách (nestrkat se, nepodrážet nohy, netahat za oděv). Je vydán přísný zákaz házení kameny a jinými předměty. Děti jsou upozorněny na nebezpečnost šermování s klacky – úrazy očí, propíchnuté části těla. Hry a soutěže mají jasně stanovená pravidla.

Pravidla mají i činnosti další: výtvarné, pracovní (bezpečné používání pomůcek).

Na hřišti, zahradě a v tělocvičně se řídíme řádem vydaným pro tato pracoviště.

Při vycházkách je třeba dbát zvýšené opatrnosti, připomínat dětem, jak se chovat v rušném provozu. Nezbytností je výstražný terčík, který používá pedagogický dozor pro bezpečnější přecházení vozovky. O bezpečnosti a dodržování pravidel, které se řídí Vnitřním řádem školní družiny jsou děti informovány na začátku školního roku i průběžně během něj.

 

Ekonomické podmínky

ŠD využívá základní zdroje financování (MŠMT, zřizovatel školy), sponzorské dary.

 

Podmínky pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami

Respektujeme individualitu každého žáka, vytváříme přiměřené prostředí pro jeho všestranný rozvoj, spolupracujeme s rodiči a se školou. Dle stupně a charakteru handicapu umožňujeme začlenění do volnočasových aktivit a rozvoje osobnosti. Při výběru činností, motivování a hodnocení bude brán ohled na jejich speciální vzdělávací potřeby. V případě nutnosti spolupracujeme s odbornými pracovišti.

 

Personální podmínky

Pedagogický provoz ve ŠD zajišťuje vychovatelka Lenka Netolická DiS.

Dosažené vzdělání: vyšší odborná škola pedagogická

Pokud vychovatelka není přítomna, pedagogický zástup zajišťuje ředitelka školy.

 

 

 Formy vzdělávání

 

Vzdělávání ve školní družině se uskutečňuje formou pravidelné výchovné, vzdělávací a zájmové činnosti, příležitostnými akcemi a nabídkou spontánních aktivit. Umožňuje žákům odpočinek i přípravu na vyučování.

Podle charakteru a cílů činnosti využívá vychovatelka vhodné metody a formy práce. Pravidelná činnost je dána týdenní skladbou zaměstnání a představuje zejména organizované aktivity zájmového či tělovýchovného charakteru.

Příležitostné akce : výlety, výstavy, exkurze, besídky, vystoupení, soutěže   spolupráce s obcí a regionálními spolky

Tyto akce bývají vždy společné s aktivitami ZŠ

 

Akce školní družiny

 Celoroční sběr léčivých bylin

Pravidelné návštěvy knihovny v Hlinsku

Výzdoba školy

 Drakiáda – zábavné odpoledne pro rodiče s dětmi

Halloween – večer plný strašidel

Vánoční besídka – celoškolní projekt

Betlém v Hlinsku – vánoční a velikonoční výstavy

Noc s Andersenem – nocování s knihou ve škole

Slet čarodějnic – pálení ohně ve spolupráci s místními hasiči

Den dětí – zábavné odpoledne pro rodiče s dětmi

Celodenní pobyt v přírodě – ve spolupráci s místním Mysliveckým spolkem

 

Dokumenty ke stažení:

 

Informace o zpracování osobních údajů

Správce údajů: Základní škola Raná

Kontakty na správce najdete ZDE

Jaká je odpovědnost správce?

Jako správce jsme odpovědni za veškerá zpracování Vašich osobních údajů v rámci některé agendy ve škole a školce. Dále vyřizujeme Vaše žádosti (např. o opravu, výmaz, o informaci o Vašich osobních údajích), námitky, a poskytujeme Vám informace o tom, jak a proč s vašimi osobními údaji nakládáme.

O řádné nakládání s osobními údaji se stará také pověřenec.

Kontakt na pověřence pro ochranu osobních údajů:  Václav Řehoř, vaclav.rehor@sms-sluzby.cz, 770 600 789

K čemu je mi pověřenec?

Na pověřence se také můžete obracet s jakýmikoliv dotazy, podněty a požadavky na uplatnění Vašich práv, které se týkají přímo Vašich osobních údajů používaných v rámci některé agendy ve škole a školce, a to zejména, pokud se nechcete obrátit přímo na zástupce školy

Pověřenec Vaše dotazy, požadavky a podněty odborně vyhodnotí, předá správci spolu s doporučením, jak je řešit, případně vám poskytne základní informace a konzultaci. Je vázaný mlčenlivostí[1] a dodržuje důvěrnost i o stížnostech[2]. Odpovědný za vyřízení Vašich dotazů, podnětů, námitek a požadavků je však výhradně samotný správce.

Jaká jsou Vaše práva?

Pokud Vaše osobní údaje používáme v rámci nějaké agendy (odborně řečeno – naše škola a školka je zpracovává jako správce), máte právo: 

  1. Dotázat se, zda se zpracovávají, a žádat jejich kopii (export) (podrobněji čl. 15 Obecného nařízení EU o ochraně osobních údajů č. 2016/679, dále používáme zkratku ON). V případě, že Váš požadavek na poskytnutí těchto informací bude zjevně bezdůvodný nebo nepřiměřený, zejména opakovaný v krátké době, můžeme požadovat úhradu přiměřených nákladů podle Sazebníku úhrad . Zjevně bezdůvodný nebo nepřiměřený požadavek můžeme též odmítnout.
  2. Požadovat opravu svých osobních údajů, pokud jsou nepřesné, požadovat jejich vymazání, pokud se zpracovávají neoprávněně, a požadovat, abychom jejich zpracování omezili (podrobněji čl. 16, 17 a 18 ON).
  3. Dále v případech, kdy zpracování probíhá proto, že tím plníme náš úkol ve veřejném zájmu nebo při výkonu veřejné moci, kterým jsme pověřeni (čl. 6 odst. 1 písm. e) ON), anebo kvůli našemu oprávněnému zájmu (čl. 6 odst. 1 písm. f) ON), máte právo podat proti tomuto zpracování tzv. námitku (podrobněji čl. 21 ON).
  4. Dále máte právo se o zpracování svých osobních údajů dozvědět informace, vztahující se k jednotlivým agendám („účelům zpracování“), které zároveň zveřejňujeme 
  5. Pokud je zpracování Vašich osobních údajů založeno na tom, že jste nám k němu udělili souhlas (čl. 6 odst. 1 písm. anebo čl. 9 odst. 2 písm. a ON), máte právo tento souhlas kdykoli odvolat. Souhlas odvoláte tak, že na skola@obecrana.cz zašlete zprávu, v níž uvedete, o jaký souhlas jde a že ho odvoláváte. Totéž můžete zaslat i listinnou zásilkou na naši adresu, uvedenou na začátku tohoto textu, anebo osobně.
  6. Ve Vašich dotazech, podnětech a požadavcích ke svým osobním údajům na sebe se musíte identifikovat a uvést kontakt, protože zpravidla budeme muset nejprve ověřit Vaši totožnost. Vyřízení urychlíte, pokud se na nás obrátíte způsobem prokazujícím Vaši totožnost, jako je datová schránka, e‑mail s uznávaným elektronickým podpisem anebo listinné podání s ověřeným podpisem, případně se dostavíte osobně s průkazem totožnosti.
  7. Pokud nebudete spokojeni s vyřízením dotazu, požadavku nebo podnětu správcem, máte právo podat stížnostÚřadu pro ochranu osobních údajů. Předtím je ale vždy vhodné projednat problém s pověřencem. Jeho úkolem je především právě dohlížet na to, zda s Vašimi údaji pracujeme řádně a neporušujeme Vaše práva.

 

[1] § 45 zákona o zpracování osobních údajů (v legislativním procesu)

[2] Čl. 38 odst. 5 ON