Informace o škole

Pro veřejnost

Pro rodiče

Dokumenty a další info

Fotogalerie

z činnosti školy

Výuka

Informace pro žáky

Venkovní učebna

Projekt EU

Školní řád

Na základě ustanovení § 30 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším

odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) vydávám po projednání v pedagogické radě a v radě školy

tento

 

Řád školy

 

1. Práva žáků a jejich zákonných zástupců

V souladu s ustanovením § 21 zákona č. 561/2004 Sb., mají žáci a jejich zákonní zástupci následující práva :

1.1       na vzdělávání a školské služby podle tohoto zákona,

1.2       na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání,

1.3       volit a být voleni do školské rady,

1.4       zakládat v rámci školy samosprávné orgány žáků, volit a být do nich voleni, pracovat v nich a jejich prostřednictvím se obracet na ředitele školy s tím, že ředitel školy je povinen se stanovisky a vyjádřeními těchto samosprávných orgánů zabývat,

1.5       vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí jejich vzdělávání, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost odpovídající jejich věku a stupni vývoje. Podmínkou je slušná a kulturní ústní či písemná forma.

1.6       na informace a poradenskou pomoc školy nebo školského poradenského zařízení v záležitostech týkajících se vzdělávání podle tohoto zákona,

1.7       práva uvedená v tomto odstavci 1 s výjimkou bodů 1.1  a 1.4 mají také zákonní zástupci dětí a nezletilých žáků.

 

2. Povinnosti žáků

V souladu s ustanovením § 22 zákona č. 561/2004 Sb., mají žáci následující povinnosti :

2.1       řádně docházet do školy nebo školského zařízení a řádně se vzdělávat

2.2       dodržovat školní řád a předpisy a pokyny školy a školského zařízení k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni

2.3       plnit pokyny pedagogických pracovníků škol a školských zařízení vydané v souladu s právními předpisy a školním řádem

 

3.Povinnosti zákonných zástupců žáků

Z ustanovením § 22 zákona č. 561/2004 Sb., mají zákonní zástupci dětí a nezletilých žáků následující povinnosti :

3.1       zajistit, aby dítě a žák docházel řádně do školy nebo školského zařízení,

3.2       na vyzvání ředitelky školy se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání žáka,

3.3       informovat školu a školské zařízení o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání,

3.4       dokládat důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování v souladu s podmínkami stanovenými tímto školním řádem,

3.5       oznamovat škole a školskému zařízení údaje podle § 28 odst. 2 a 3 a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost žáka, a změny v těchto údajích.

V závažných případech doložit nepřítomnost dítěte ze zdravotních důvodů potvrzením lékaře.

 

4. Chování žáka

4.1       Žák školy dodržuje pravidla slušného chování ve vztahu ke všem  pracovníkům školy i spolužákům. Dbá důsledně pokynů pedagogických pracovníků (popř. pověřených správních zaměstnanců a zaměstnanců školní jídelny), zodpovědně se připravuje na vyučování a dodržuje níže uvedená ustanovení tohoto řádu.  Žák si je vědom, že žákem zůstává i v době mimoškolní – dodržuje proto nepsané normy slušného chování a mezilidských vztahů platných v demokratické společnosti.

4.2       Žák zdraví v budově i mimo ni srozumitelným pozdravem. Všichni žáci oslovují zaměstnance školy: ,, Pane, paní s funkcí „.

4.3       Vnášení, držení, distribuce a zneužívání návykových látek je v prostorách školy a při akcích pořádaných školou přísně zakázáno. Porušení tohoto zákazu bude klasifikováno jako hrubý přestupek. V této souvislosti využije ředitelka školy všech možností daných mu příslušnými zákony včetně možnosti dát podnět k zahájení trestního stíhání osob, které se na porušení tohoto zákazu podílely. Ředitelka školy nebo jím pověřený pracovník bude informovat zákonné zástupce žáků, u nichž bylo zjištěno porušení tohoto zákazu, o zjištěních v tomto směru, a zároveň je seznámí s možnostmi odborné pomoci.

4.4       Projevy šikanování mezi žáky, tj. násilí, omezování osobní svobody, ponižování a pod., kterých by se dopouštěli jednotliví žáci nebo skupiny žáků vůči jiným žákům nebo skupinám (zejména v situacích, kdy jsou takto postiženi žáci mladší a slabší), jsou v prostorách školy a při školních akcích přísně zakázány a jsou považovány za hrubý přestupek proti řádu školy. Podle okolností ředitelka školy uváží možnost dalšího postihu žáků, kteří tento zákaz přestoupí, a bude o svých zjištěních informovat jejich zákonné zástupce.

 

5. Docházka do školy

5.1       Žák chodí do školy pravidelně a včas podle rozvrhu hodin. Docházka do školní družiny, zájmových kroužků a nepovinných předmětů je pro přihlášené žáky povinná.

5.2       Po zahájení vyučování nesmí žák bez vědomí a souhlasu učitele opustit školní budovu. Předem známá nepřítomnost musí být ohlášená rodiči nejpozději předcházející den písemně nebo telefonem. Každou neúčast při vyučování nebo ve školní družině jsou žáci povinni řádně omluvit písemnou omluvenkou od rodičů.

5.3       Žák, který musí opustit školu v průběhu vyučování, žádá o souhlas třídního učitele. Ten ho uvolňuje pouze na základě písemné žádosti zákonného zástupce.

Na jeden den uvolňuje žáka z výuky třídní učitel, žádá-li zákonný zástupce o uvolnění na 2 a více dnů, vyžádá si souhlas ředitelky školy. Žádost o uvolnění předloží rodič osobně písemnou formou.

5.4       V případě zranění či nevolnosti žáka zajistí vyučující informování rodičů a případné předání žáka, či jeho ošetření.

5.5       Žák se chová vždy slušně a ohleduplně. Nikdy se nevyjadřuje hrubě.

5.6       Žák nosí do školy školní učebnice a školní potřeby podle rozvrhu hodin a pokynů vyučujících.

5.7       Žákům není dovoleno nosit do školy větší částky peněz a cenné předměty. Pokud má žák ve škole mobilní telefon, musí jej při vyučování vypnout. Bez svolení učitele nesmí ve škole pořizovat žádné nahrávky ani videozáznamy.

5.8       Žák se v době mimo vyučování nezdržuje v prostorách školy a v přilehlých částech

areálu školy.

 

6. Zacházení s učebnicemi, školními potřebami a školním majetkem

6.1     Žák šetrně zachází se svěřenými učebnicemi,školními potřebami a školním majetkem. Každé svévolné poškození nebo zničení majetku školy, žáků, učitelů či jiných osob hradí v plném rozsahu rodiče žáka, který poškození způsobil.

6.2       Každý žák odpovídá za čistotu a pořádek svého pracovního místa a nejbližšího okolí.

6.3       Před odchodem ze třídy každý žák uklidí své pracovní místo a jeho okolí. Služba zkontroluje čistotu prostoru kolem tabule a pořádek v celé třídě.

6.4       Žákům je přísně zakázáno svévolně manipulovat s  elektrickými spotřebiči a vypínači. Z bezpečnostních důvodů se žákům zakazuje otevírání oken, sezení na okenních parapetech a radiátorech ústředního topení.

 

7. Ochrana zdraví a zdraví spolužáků v souladu s vyhláškou č. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a

studentů

7.1       Žák se při všech školních činnostech chová tak, aby neohrozil zdraví své, svých spolužáků či jiných osob.

7.2       Žák nenosí do školy předměty, kterými by mohl ohrozit zdraví své i ostatních.

7.3       Žák se řídí platnými zásadami bezpečnosti a ochrany zdraví při všech  školních                                                                   činnostech (na přezouvání používá vhodnou pevnou obuv, do hodin TV nenosí žádné šperky)

7.4       Každý úraz, poranění či nehodu, k níž dojde během vyučování ve třídě, na chodbě nebo na hřišti, hlásí žáci ihned svému vyučujícímu a následně třídnímu učiteli.

7.5       Úrazy, ke kterým došlo při společné činnosti žáků mimo školu, je třeba hlásit dospělé osobě, která žáky doprovází. Úrazy žáků ve škole v přírodě se okamžitě hlásí doprovodnému personálu, následně ředitelce školy.

    1. Škola zajistí zpracování záznamu o úraze ve stanoveném termínu.

    2. Žák plně respektuje níže uvedená pravidla vnitřního režimu školy.

 

8. Vnitřní režim školy

 

8.1 Režim dne

Škola:

– je přístupná  denně od 7,00 h do 15,30 h

– všichni žáci chodí do školy pěšky, autobusem nebo autem s rodiči

Ranní družina:

– není v provozu, pokud žáci přijdou v době mezi 7, 00 h a 7,30 h, jsou ve třídě pod dohledem asistentky pro ostatní sociální práce nebo paní ředitelky

Odpolední družina:

– provoz od 11,30 h do 15,00 h – dle rozvrhu činnosti školní družiny

Vyučování:

– začátek v 7,45 h

– konec nejpozději ve 14,10 h (viz. časový rozvrh vyučovacích hodin)

– žák se po příchodu do třídy připravuje na vyučovací hodinu, po vstupu do prostor školy zbytečně neopouští třídu, při vstupu učitele nebo jiné dospělé osoby do třídy žáci pozdraví

– žák pozorně sleduje a aktivně se účastní vyučování, dbá pokynů vyučujícího, po skončení vyučování zůstávají žáci na svých místech, své věci si skládají až na pokyn vyučujícího

– v době vyučování se žáci nezdržují na chodbách, v šatnách a na sociálních zařízeních

– po ukončení vyučování odcházejí žáci společně s pedagogickým dozorem na oběd, žáci,  kteří na oběd nechodí odcházejí domů

– žák plní zadané domácí úkoly

– žák se podle svých možností a schopností účastnídalších aktivit pořádaných mimo vyučování

Vyučovací hodina:

– délka trvání: 45 minut

– způsob výuky: tradiční s alternativními prvky

počet hodin v jednom sledu:           1. ročník – max. 4 vyučovací hodiny, 1x týdně 5 hodin

2. – 5. ročník – max. 5 vyučovacích hodin

 

 

Přestávky:

– viz. režim vyučovacích hodin a přestávek

– pobyt venku (zahrada) o velké přestávce v případě pěkného počasí, o polední přestávce v případě příznivého počasí (hřiště, zahrada, vycházka)

– k odpočinku možnost využití relaxačních koutků na koberci

Režim vyučovacích hodin a přestávek

  1. 7,45 – 8,30

  2. 8,50 – 9, 35

  3. 9,45 – 10,30

  4. 10,40 – 11,25

  5. 11,35 – 12,20

  6. 12,30 – 13,15

  7. 13,25 – 14,10

Zájmové kroužky a nepovinné předměty:

Děti mohou navštěvovat kroužek hry na zobcovou flétnu. Nabídka kroužků může být rozšířena podle zájmů žáků a personálních možností školy.

Práce s počítačem:

– během vyučovacích hodin podle pokynu vyučujících

– o přestávkách

– během pobytu ve školní družině – dohled paní vychovatelka

Režim pracovních  a výtvarných činností:

– vyučují se společně ve třídách nebo na pozemku v areálu školy

– náplň je přizpůsobena prostředí a věku dětí

– žáci jsou poučeni o bezpečnosti a zdraví při práci

– žáci používají vlastní pracovní oděvy a dodržují zásady hygieny

 

8.2 Režim stravování včetně pitného režimu

Stravování:

– obědy jsou dováženy ze ZŠ Holetín

výdej obědů:                        po ukončení 4. (v pondělí 5.) vyučovací hodiny

                       

– školní svačiny včetně nápojů si žáci do školy donášejí

– ve škole není možnost doplňkového občerstvení

Pitný režim:

– nápoje si žáci do školy donášejí

– ve škole se prodává školní mléko

– nápoje jsou součástí oběda s možností dopití během odpoledního pobytu ve škole

(k dispozici jsou ve školní jídelně)

 

8.3 Podmínky pohybové výchovy

Tělocvična:

– je v přízemí školy

– je vybavena základním tělocvičným nářadím a pomůckami určenými pro tělesnou výchovu žáků 1. stupně ZŠ

Hřiště:

– na zahradě školy s travnatým a antukovým povrchem bez vybavení

 

Výuka tělesné výchovy:

– 2 hodiny týdně v každém ročníku v tělocvičně nebo hřišti

harmonogram hodiny:          – hra pro zahřátí

                                               – rozcvička

                                               – vlastní náplň hodiny

                                               – zklidnění a uvolnění

plavání:         – probíhá 1x za 2 roky v plaveckém bazénu ve Skutči

                        – účastní se všechny děti

tělovýchovné chvilky:          – jsou zařazovány průběžně během vyučování

otužování:     – probíhá v rámci tělesné výchovy a pobytu venku – vhodné oblečení

                        – pravidelné větrání tříd a kontrola vhodné teploty vzduchu ve třídách

Dopravní výchova: probíhá ve všech ročnících, praktickou část žáci absolvují na dopravním hřišti v Chrudimi

Výlety do přírody: organizují se podle podmínek 2x – 4x ročně s pohybovými aktivitami a turistikou. Jsou i součástí školy v přírodě, pokud se uskuteční.

 

8.4 Pracovní podmínky

časové rozvržení učiva, sestava rozvrhu a režim dne odpovídá věku dětí

– ve škole není žádné rizikové pracoviště

– pro výuku jsou používány místnosti, které splňují  požadavky na osvětlení, vybavení, velikost, větrání, počet žáků vzhledem k ploše

– ve třídách je sledována teplota, délka vyučovací jednotky, pitný režim a vhodné oblečení dětí, pravidelné větrání zajišťují vyučující

– lavice jsou odpovídající velikosti,výška je průběžně kontrolována

– centrální lékárnička je umístěna v jídelně školy, obsah je pravidelně kontrolován a doplňován

 

9. Povinnosti pedagogických pracovníků

9.1       Všichni pedagogičtí pracovníci ve své činnosti s žáky důsledně uplatňují zásady výchovy k toleranci, vzájemnému soužití lidí různých národností, náboženství a kultur a respektování odlišností jednotlivých etnických skupin.

9.2       Všichni pedagogičtí pracovníci plně respektují výše uvedený režim školy.

9.3       Učitel je povinen důsledně dodržovat vyučovací čas, zvláště začátky vyučovacích hodin. Během vyučování učitel neopouští třídu a nenechává žáky bez dozoru. Pedagogičtí pracovníci přicházejí do školy nejpozději 15 minut před začátkem své první vyučovací hodiny.

9.4       Nemůže-li se učitel pro nemoc (či jiný závažný důvod) dostavit do školy, ohlásí tuto okolnost včas ředitelce školy, aby mohlo být zajištěno suplování.

9.5       Při akcích školy nebo výuce mimo budovu školy soustředí určený pracovník žáky ve škole a přivádí je po skončení akce opět až k budově školy. V odůvodněných případech po písemném souhlasu rodičů žáka je možný sraz a rozchod podle určení pedagoga.

9.6       Pomůcky určené k vyučování si vyučující připravuje v době volna, mimo vyučování. Je odpovědný za udržování pomůcek v dobrém stavu.

9.7       Třídní knihy mají vyučující u sebe, pravidelně je předkládají ke kontrole ředitelce školy. Třídní výkazy a katalogové listy žáků jsou uloženy v ředitelně školy.

9.8       Absenci žáků učitel sleduje a každý den řádně zapisuje. Z vyučování může být žák omluven pouze na základě písemné žádosti rodičů (stačí v žákovské knížce) předložené předem, případně telefonicky.

9.9       Učitel nese odpovědnost za čistotu, pořádek a úpravu třídy při hodině. Jakékoli zjištěné závady na zařízení hlásí školnici nebo přímo ředitelce. Nezapomíná na větrání třídy. Plně zodpovídá za stav třídy po ukončení hodiny.

9.10     Osobní konzultace s rodiči je vhodné vést v předem dohodnutém termínu mimo vyučování. Při řešení problémů je dobré přizvat dalšího kolegu.

9.11     Úrazy žáků se zapisují do knihy úrazů uložené v kanceláři školy. Zápis provádí vyučující příslušného předmětu nebo dozírající učitel. Při lékařském ošetření žáka vyplní vyučující záznam o školním úrazu.

9.12     Všichni vyučující se pravidelně zúčastňují pedagogických rad, pracovních porad školy, třídních schůzek a konzultačních hodin s rodiči.

9.13     Ve všech prostorách školy platí zákaz konzumace alkoholických nápojů a kouření. Jakákoli výjimka z ustanovení tohoto článku je výhradně v pravomoci ředitelky školy.

9.14     Prostory, kam nemají žáci přístup, zůstávají trvale uzavřeny.

9.15     Všichni zaměstnanci školy pověření výchovnou činností jsou povinni vyžadovat dodržování řádu školy od všech žáků, i když sami nemají dozor.

 

10. Dozor nad žáky

10.1     Dozor nad žáky před vyučováním koná asistentka pro ostatní sociální práci a paní ředitelka. O všech přestávkách mají dozor vyučující podle rozpisu vyvěšeného na chodbě.

10.2     Potřebuje-li učitel z hygienických důvodů opustit třídu, požádá o dohled nad žáky svého kolegu.

10.3     Vychovatelka ŠD přebírá žáky přihlášené do školní družiny po skončení vyučování.

10.4     Dozory ve školní jídelně jsou vyvěšeny v jídelně školy.

10.5     V případě zájmových aktivit přebírá zodpovědnost za žáky vedoucí kroužků. Je povinen zabezpečit náležité poučení žáků s ohledem na jejich bezpečnost a zdraví a zajistit nad nimi řádný dohled po celou dobu trvání kroužku.

 

11. Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků jsou přílohou školního řádu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V Rané   28. 8. 2014                                                  Mgr. Hana Hrníčková, ředitelka školy